2010-2013: Danmarks suverænt mest benyttede portal

Jeg stod med en udfordring af rang i efteråret 2010: Vi havde over 1.600 skoler tilmeldt på gratis vilkår i skoleåret 2010/11 og vi havde lovet dem et kursus i brugen af MatematikFessor, hvis de bad om det. Jeg havde allerede gennemført 20-30 stykker og havde 3-4 stykker om ugen så langt øjet rakte. Det var uholdbart, så noget måtte gøres for at undgå druknedøden i egen succes.

Så vi vendte problemet på hovedet og begyndte at invitere til kom-godt-i-gang kurser rundt omkring i Danmark. Tænkningen var, at vi på den måde kunne uddanne superbrugere i en storby eller kommune og derefter kunne de så oplyse de andre lærere på deres respektive skoler. Fed tanke – men uden hold i virkeligheden… Vi fik én tilmelding. EN! Og det var ikke hr. hvem-som-helst: Det var selveste Janus Benn Sørensen, stifter og salgsdirektør i Clio Online. Clio havde dengang 3-4 fagportaler, dog ikke matematik. Men jeg kendte Janus og hans to kompagnon’er Louise og Lasse og for mig var de den potentielt sværeste konkurrent i Danmark. De store forlag udgjorde i min optik ikke en trussel – de havde sovet i timen og havde deres fokus på salg af lærebøger. Anyway, Janus var eneste tilmeldte deltager og det var en noget pinagtig situation. Vi drøftede kort muligheder og besluttede os for at kontakte Janus og tage en sludder med ham. Det resulterede i, at han foreslog, at vi kunne lave et partnerskab, hvor Clio kunne sælge MatematikFessor. Den havde jeg ikke set komme, men det virkede smart. Så omkring årsskiftet 2010/11 forhandlede vi os på plads med en partneraftale og fra januar 2011 var Clio Online vores salgspartner i Danmark. Det betød, at jeg i markant mindre omfang skulle holde præsentationer og kunne øge mit fokus på udviklingen af portalen.

Jeg havde dog en anden udfordring og den fortsatte frem til kalenderåret 2013 ud. Jeg havde aftalt med Aspiri-drengene, at jeg skulle undervise 3-400 timer om året for dem. Den gode nyhed var, at jeg fik penge for det og dermed kunne opnå nødvendige finanser til privatlivet. Den sløje nyhed var, at det periodevis krævede mange timer væk fra EduLab af mig. Min personlige rekord var 200 timers effektiv tavleundervisning på 4-5 uger rundt omkring i Danmark (København, Odense, Aarhus og Aalborg). Jeg drev EduLab på siden og så havde jeg også undervisning ved CBS. Det var højintensivt og jeg ønsker mig i dag ikke tilbage til de ellers ret intense dage. For mig drejede det sig om at få EduLab til at lykkes og det krævede i den periode, at jeg varetog en hel del undervisning. Egentlig har jeg altid tænkt det sådan, at jeg er heldig, at jeg kan undervise. For det gør det muligt for mig at tjene til dagen og vejen, hvis jeg har behov for det. At jeg er autodidakt underviser er en helt anden historie.

Skærmen og kagedysterne…

Flyttet til Vanløse