Exit og Exitstrategi

Det er egentlig ret enkelt – når man tager Venturekapital ind, så forholder man sig også til en exitstrategi. For Venturekapitalister vil ikke være med for evigt. Ideelt set er de med 3-5 år og er med til at øge virksomhedens værdi (Enterprise Value, EV) med faktor 10+.

Så egentlig starter venturerejsen med at få en god idé om rejsens afslutning. Personligt oplevede jeg ikke et konkret mål som “Vi går efter, at Egmont skal købe virksomheden.”. Nej, mere at “…forlagsbranchen både i Danmark og internationalt skal være interesseret i at byde på virksomheden om 3-5 år…”.

Fordele ved at have en krystalklar exitstrategi

Se, det handler egentlig om valg og fravalg. I det daglige virke. Vil man eksempelvis være markedsleder i Danmark, skal man bruge sin tid og sine ressourcer i Danmark. Og vil man skabe en international virksomhed, så ligger ens fokus her. Det lyder enkelt – det er for mig at se svært. Rigtig svært!

For fristelserne står i kø – ikke mindst når man som jeg oplevede at være branchens visionære indslag. På godt og ondt, forstås. Det er fedt at være magnet for andre skæve eksistenser. Det er besværligt at skulle sige nej og fokus forstyrres af velmenende sjæle.